Östra Muskö VägSamfällighetsförening Org. nr: 717912-4933
Asfalterings arbete
av diverse infarter och start och stopp gällande asfaltering.
leverans kom ett antal timmar för sent vilket innebar att det blev arbete
sent ca.22.00 på tisdag kväll, allt har en förmåga att lösa sig.
Vi har tidigare aviserat hos sandels livs och vid början och slut 25 Juni
med mindre skyltar gällande denna asfalterings vägsträcka.
Förarbetet består i huvudsak av rengöring, klistring samt justering av underlag genom fräsning eller med asfaltmassa. Innan ett beläggningsarbete startas skall underlaget vara väl rengjort och sopat över hela ytan.
Efter rengöringen måste vidhäftning tillskapas mellan det gamla och det nya beläggningslagret. Detta sker genom klistring av ytan.
Ett lättflytande bindemedel sprids ut, oftast med någon typ av klisterspruta med ramp.
Sprutan bör vara försedd med uppvärmningsanordning.
Det är inte bara mellan lagren man måste klistra utan även skarven mellan två
läggningsdrag den sk arbetsfogen måste klistras om massatemperaturen understiger 100°C.
Vid slitlagerbeläggningar med tjocklek >25mm skall arbetsfogarna rensas och klistras med sådan mängd bitumen att håligheterna i fogen fylls, för att säkerhetställa en tät fog.
I fräslådor skall alla fogsidor klistras flödigt med snedställt munstycke före läggning mot fog.
Som klister används bitumenemulsion (BE 50 R), främst av miljöskäl
men även av kostnadsskäl. Källa asfaltboken.se
Varmmassa håller generellt längre än
tankbeläggning. Varmmassa används ofta
på större vägar med mycket trafik
eftersom den ger en tät och slitstark yta
som kan motstå slitage från dubbdäck
och tung trafik.
Däremot är varmmassa dyrare och har högre koldioxidutsläpp vid tillverkning och
utläggning.
Varmmassan tillverkas i ett asfaltverk där Ofta tillsätts
även en viss mängd gammal asfalt, returasfalt, för att ta tillvara och återanvända stenmaterial och bindemedel
vilket är
positivt för miljön.
Tankbeläggning är en mer kostnadseffektiv lösning och
används ofta för
underhållav vägar med lägre trafikmängd.
Den har dock en
kortare livslängd än varmmassa och kräver mer frekvent underhåll.
Valet mellan dessa beror på trafikmängd, kostnad och
miljöpåverkan.
Vill du ha en mer hållbar lösning för en trafikerad väg, är varmmassa bättre.
För mindre trafikerade vägar kan tankbeläggning vara ett ekonomiskt alternativ.
ÖMV har har
vänt och vridit på alla alternativ samt att varmmassa har en högre
koldioxidutsläpp
men eftersom denna har en längre hållbarhet så kan det
långsiktigt vara positivt för miljön och
är även långsiktig bra för denna vägsträcka på Hyttavägen.
ÖMV upptäckte att roadwayx.se var väldigt insatta i alternativa lösningar eftersom dom har en gedigen kunskapsnivå och
att det var mycket lätt att samarbeta med
ÖMV / Styrelsen tackar för en strålande insats.
Till Robert & Andi samt personal.
slutet på Hyttavägen.
det saknades lite asfalt så vi blev inte 100 % nöjda.
ÖMV målsättning är att asfaltera 2025 Efter busshållplats / Kanalvägen Tidigare asfalterings kant 2022.
Fram till Urvägen = Vägsträcka 1,240 km vägens bred i snitt = 6,8 meter bred = ca. 8 432 m2
Sträckan innehåller 5 st busshållplatser 332 m2
Total asfaltering fram till Urvägen ca. 8 764 m2
Option 1
Asfaltering Från Urvägen till asfalterings kant 150 meter efter Notvarpsvägen totalt 560 meter 3808 m2 Sträckan innehåller 3 st busshållplatser 192 m2
Asfaltering från Urvägen fram till asfalterings kant efter Notvarpsvägen ca. 4 000 m2
Totala sträckan inklusive Option 1 = ca. 12 764 m2
Asfaltering 40 mm ABT 16 100/150 varmmassa utföres på befintlig asfalt utan Fräsning.
Anslutning mot befintlig asfalterings kant utföres med fräsning.
Kan bli behov av asfaltering stödkanter innan ABT 16 100/150 lägges, vi tar det på plats.
Arbetet enighet med AB 04
Vi önskar även Option 2 kant grus på denna sträcka. Grus kan inhandlas på VikIn Muskövägen.
Då slipper vi långa transporter.
Vi träffas på plats och går igenom våra underlag och visar var vi kommer att asfaltera
Detta för att anbudsgivare räknar på lika villkor.
Kommentarer
Skicka en kommentar