Östra Muskö VägSamfällighetsförening Org. nr: 717912-4933

Asfalterings arbete


Måndag 9  & Tisdag 10   juni  2025


Måndag 9 juni kl. 05.00 startade Roadwayx AB med fräsning 
av diverse infarter och start och stopp gällande asfaltering.

Asfalterings verket hade problem med att leverera så asfalten
 leverans 
kom ett antal timmar för sent vilket innebar att det blev arbete
sent ca.22.00 på tisdag kväll, allt har en förmåga att lösa sig.

 


Vi har tidigare aviserat hos sandels livs och vid början och slut 
25 Juni
med mindre skyltar gällande denna asfalterings vägsträcka.

Förarbetet består i huvudsak av rengöring, klistring samt justering av underlag genom fräsning eller med asfaltmassa. Innan ett beläggningsarbete startas skall underlaget vara väl rengjort och sopat över hela ytan.

Efter rengöringen måste vidhäftning tillskapas mellan det gamla och det nya beläggningslagret. Detta sker genom klistring av ytan.
Ett lättflytande bindemedel sprids ut, oftast med någon typ av klisterspruta med ramp.
Sprutan bör vara försedd med uppvärmningsanordning.

Det är inte bara mellan lagren man måste klistra utan även skarven mellan två
läggningsdrag den sk arbetsfogen måste klistras om massatemperaturen understiger 100°C.

Vid slitlagerbeläggningar med tjocklek >25mm skall arbetsfogarna rensas och klistras med sådan mängd bitumen att håligheterna i fogen fylls, för att säkerhetställa en tät fog.

I fräslådor skall alla fogsidor klistras flödigt med snedställt munstycke före läggning mot fog.

Som klister används bitumenemulsion (BE 50 R), främst av miljöskäl
men även av kostnadsskäl.   
Källa asfaltboken.se


 

Varmmassa håller generellt längre än tankbeläggning. Varmmassa används ofta
på större vägar med mycket trafik eftersom den ger en tät och slitstark yta
som kan motstå slitage från dubbdäck och tung trafik. 
Däremot är varmmassa dyrare och har högre koldioxidutsläpp vid tillverkning och utläggning.

Varmmassan tillverkas i ett asfaltverk där Ofta tillsätts även en viss mängd gammal asfalt, returasfalt, för att ta tillvara och återanvända stenmaterial och bindemedel
vilket är positivt för miljön.

Tankbeläggning är en mer kostnadseffektiv lösning och används ofta för
underhållav vägar med lägre trafikmängd.
Den har dock en kortare livslängd än varmmassa 
och kräver mer frekvent underhåll.

Valet mellan dessa beror på trafikmängd, kostnad och miljöpåverkan.
Vill du ha en mer hållbar lösning för en trafikerad väg, är varmmassa bättre.
För mindre trafikerade vägar kan tankbeläggning vara ett ekonomiskt alternativ.

ÖMV har har vänt och vridit på alla alternativ samt att varmmassa har en högre koldioxidutsläpp
men eftersom denna har en längre hållbarhet så kan det långsiktigt vara positivt för miljön och
är även långsiktig bra för denna vägsträcka på Hyttavägen.



Roadwayx AB kommer att lägga kant grus 
Måndag den 16 juli alternativt tisdag 17 juli.

 


ÖMV upptäckte att 
roadwayx.se var väldigt insatta i alternativa lösningar eftersom dom har en gedigen kunskapsnivå och
att det var mycket lätt att samarbeta med
samt deras personal som var noga med att utföra ett fint arbete.

Vi tog in 3 anbud och Roadwayx AB var prismässigt positivt och erfarenheter utbyttes.
 

ÖMV / Styrelsen tackar för en strålande insats.
Till Robert & Andi samt personal.

------------------------------------------------

ÖMV Passade på att Asfaltera vid tidigare byte av vägtrumma
slutet på Hyttavägen.



Sopning, blåsning och klistring vid skarv 




Därefter asfalt och 
vibrationsplatta


det saknades lite asfalt så vi blev inte 100 % nöjda.

 






Från kanalvägen till Notvarpsvägen 1,65 km 



Upphandling förfrågan till 3 st. Entreprenörer  2025-03-28


Östra Muskö VägSamfällighetsförening ostra.musko.vag@gmail.com  


 ÖMV målsättning är att asfaltera 2025 Efter busshållplats / Kanalvägen Tidigare asfalterings kant 2022.

Fram till Urvägen = Vägsträcka 1,240 km vägens bred i snitt = 6,8 meter bred = ca.     8 432 m2
Sträckan innehåller 5 st busshållplatser 332 m2                                      
                                                                                 Total asfaltering fram till Urvägen ca.    8 764 m2

 

Option 1

Asfaltering Från Urvägen till asfalterings kant 150 meter efter Notvarpsvägen totalt 560 meter 3808 m2 Sträckan innehåller 3 st busshållplatser 192 m2                                            

Asfaltering  från Urvägen fram till asfalterings kant efter Notvarpsvägen                     ca. 4 000 m2                                      

           Totala sträckan inklusive Option 1 =  ca.   12 764 m2

 

Asfaltering 40 mm ABT 16 100/150 varmmassa utföres på befintlig asfalt utan Fräsning.
Anslutning mot befintlig asfalterings kant utföres med fräsning.

Kan bli behov av asfaltering stödkanter innan ABT 16 100/150 lägges, vi tar det på plats.

Arbetet enighet med AB 04

Vi önskar även Option 2 kant grus på denna sträcka. Grus kan inhandlas på VikIn Muskövägen.
Då slipper vi långa transporter.

Vi träffas på plats och går igenom våra underlag och visar var vi kommer att asfaltera
Detta för att anbudsgivare räknar på lika villkor.

 

Med Vänliga hälsningar / ÖMV   ostra.musko.vag@gmail.com    För större bild klicka på bild.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ny entreprenör vinterväghållning. 2023 Drift-Team AB