Planering inför kommande vägarbeten.
ÖMV. Östra Muskö Vägsamfällighet
Planering inför kommande vägarbeten.
2023-07-07 Möte & inspektion med Steve från Skanska som
har mycket kunskaper om vägbeläggningar. Steve hade samma åsikter som vi fick höra av trafikverket 2023-06-29 när det
var besiktning av asfalteringen från Mickrums ( 2022 ). Numera lägger man ofta asfalt
kombinerat med ytbeläggning.
Vi har tidigare blivit rekommenderade att lägga på ytlager på vissa delar av
ÖMV Vägbestånd,
delar av Kanalvägen och Näsängsvägen och slutet på Hyttavägen.
Den bitumenbundna delen av
vägöverbyggnaden kallas asfaltbeläggning.
I dag finns ett hundratal olika asfaltbeläggningar på våra svenska
vägar. Beroende på blandningstemperatur och tillverkningsteknik kan
beläggningar klassificeras som varm, lågtempererad, halvvarm och kallblandad
massa. Blandning av bitumen, stenmaterial och tillsatsmedel kan ske på olika
sätt.
Varmblandad asfalt är den vanligaste
typen av asfaltbeläggningar.
Den används såväl till slit-, bind- och bärlager.
ÖMV hanterar olika typer av frågor
där vi väger för och nackdelar angående asfaltbeläggningar.
Beständighet, dimensionering, vägytans egenskaper, miljöpåverkan,
kostnader samt bränsleförbrukning.
Ytlager Asfaltbundet bindlager (ABB) används ovanpå asfaltsgrus. En av de vanligaste ytlagren kallas asfaltsbetong, tät (ABT) med större mängd bindningsmedel med mindre stenkross.
Ytbeläggningar varmmassa är endast ett tunt lager. Beläggning av varmmassa är
den typ som ger störst koldioxidutsläpp vid tillverkning och utläggning. Det är
också den mest kostsamma beläggningstypen. Varmmassa är ungefär fem gånger
dyrare och genererar fyra gånger mer koldioxid jämfört en tankbeläggning av typ
Y1B som är en enkel ytbehandling på bituminöst underlag,
tillverkad av pågrus utlagt och packat i ett lager på en spridning
bitumenemulsion.
Beläggningsmassan varmmassa tillverkas i speciella
gjutasfaltverk eller förblandas i konventionella asfaltverk och blandas
slutligen i asfaltkokare. Massan tillverkas och läggs ut vid en hög temperatur
på ca 200 °C och utan efterföljande packning. Om gjutasfalt ska trafikeras
förses den omedelbart med invältad bituminiserad chipsten (BCS) i ytan, vilket
bidrar till ökad slitstyrka, friktion, stabilitet och ökad retroreflektion.
Vi har efter inspektion av ÖMV vägar i samråd med Skanska
beslutat att vi avvaktar med ytbeläggning
och att vi planerar att asfaltera några vägsträckor troligtvis 2024 med ABT II.
Samma beläggning som Skanska använde 2022 På Hyttavägen från Mickrums till strax
efter infart till Kanalvägen / busshållplatsen samt Kanalvägen fram till Tasstäppebacken.
ÖMV räknar med att använda Lagning
med slaghålslagare (Snabellagning) 2023-2024
Från Hyttavägen busshållplats efter kanalvägen till
ändhållplats för bussen på Hyttavägen, 4 km.
Utrustningen för snabellagning är lastbils monterad. Föraren styr allt
lagningsarbete inifrån lastbilshytten. Spridning av stenmaterial, bindemedel
och tryckluft kan ske var för sig eller i kombination.
Föraren rensar vid behov den skadade ytan med tryckluft strålen och förseglar
runt skadan med bindemedel. Därefter blandar han bindemedel och stenmaterial
och fyller skadan till önskad nivå.
Varje sten som passerar genom munstycket får ett lager bindemedel.
Till sist täcker han den lagade ytan med endast stenmaterial som skyddar
lagningen.
Vanliga beläggningar
Asfaltbeläggningar benämns normalt med AB =
Asfaltbetong och den efterföljande bokstaven syftar till dess specifika
egenskaper. Här är några vanligt förekommande beteckningar.
AG: Asfaltgrus - Bitumenbundet bärlager
ABb: Asfaltbetong bindlager
ABT: Tät Asfaltbetong - Slitlager för låg- och medeltrafikerade ytor
ABS: Stenrik Asfaltbetong - Slitlager för högtrafikerade ytor
Ex: ABT 16 70/100 = ABT = Tät Asfaltbetong 16 = Max stenstorlek 70/100 = Bitumenkvalitet
Källa:
Internet & https://asfaltboken.se/tankbelaggning/ mm.
Östra Muskö Vägsamfällighet
Kommentarer
Skicka en kommentar